Knygadvario objektas
NUORODA: http://knygadvaris.lt/objektas.php?OId=7498 PAVADINIMAS: BsTB 3 262-119 Pasaka AT 1642 + 1653B – Apė du broliu: gudrą ir kvailą PRIKLAUSO DUOMENŲ RINKINIUI: Jono Basanavičiaus tautosakos biblioteka: 3 tomas Į trečią „Lietuviškų pasakų įvairių“ knygą sudėtos pasakos – beveik vien iš buvusios Suvalkų gubernijos. Nauja knygoje tai, kad dauguma tekstų skelbiama iš rankraščių, be to, dažniau nurodomos pasakotojų pavardės: jų čia maždaug 50. Pasakas užrašė bene 17 asmenų. Tarp jų – literatas ir visuomenės veikėjas Stasys Matulaitis, knygai pateikęs Liudvinave (prie Kalvarijos) užrašytus 8 tekstus, tiek pat tekstų Pilviškiuose užrašė ir poetas kunigas Jonas Žilinskas-Žilius. Kur kas didesnis pasakų pluoštas gautas iš literato Kosto Stikliaus. J. Basanavičiui talkino ir iš Tėvynės išvykę lietuviai. Antai knygoje – net 38 tekstai, užrašyti Jungtinėse Amerikos Valstijose gyvenusio Juozo Kovo (tikroji pavardė – bene Čepukaitis), 18 tekstų atsiųsta iš Anglijos Prano Eidukaičio. Bet daugiausia – 82 pasakojamosios tautosakos kūrinius, skelbiamus knygoje, užrašė J. Basanavičiaus brolis Vincas gimtuosiuose Ožkabaliuose ir artimuose kaimuose.
Visa į knygą sudėta medžiaga rodo, kad Suvalkijoje XIX a. antroje pusėje ir XX a. pradžioje dar buvo gyvos ir stiprios pasakojamosios tautosakos tradicijos. Siužetai pasakotojų repertuare beveik nesikartoja. O knygoje skelbtas „Eglės žalčių karalienės“ variantas buvo panaudotas Jono Jablonskio formuojant chrestomatinį šio garsiojo kūrinio tekstą.
„Jono Basanavičiaus tautosakos bibliotekos“ trečią tomą parengė, skelbiamos medžiagos tekstologinio parengimo principus aptarė ir žodynėlį sudarė Kostas Aleksynas. Įvadą „Trečiasis tomas – Suvalkijos pasakoms“ ir paaiškinimus, nurodančius skelbiamos medžiagos vietą nacionaliniuose bei tarptautiniuose kataloguose, aptariančius jos gyvavimą Lietuvoje ir paplitimą kitose pasaulio tautose, taip pat pateikiančius kitus folkloristinius duomenis, parašė Leonardas Sauka.
Tekstus „Aruoduose“ adaptavo, aprašė ir komentavo Jurgita Dambrauskaitė, dr. Dovilė Kulakauskienė 2010 metais pagal Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto ir VU Matematikos ir informatikos instituto bendrą projektą „Skaitmeninė Jono Basanavičiaus lietuvių tautosakos biblioteka (LieTa)“ (2008–2010, vadovė dr. Jūratė Šlekonytė). Asmenis „Aruodų“ Personalijų banke identifikavo ir aprašė Andželika Jakubynienė. Projektą parėmė Lietuvos mokslo taryba (sutarties nr. PMK-04/2010).
ANOTACIJA: Turėjo žmogus du sūnus, vieną protingą, o kitą kvailą. Mirus tėvui sūnūs greitai nugyveno namus, nes protingasis buvo didelis tinginys, o kitas – kvailas. Nuėjo jie pas poną avių ganyti. Protingasis išleido kvailį pirmą pietauti, o pats eidamas liepė neišleisti avių, tegu visos krūvoj būna. Avys pagulėjusios ėmė vaikščioti į visas puses, o kvailys su kirvuku visoms galvas nukirto, kad krūvoj gulėtų. Grįžęs brolis pamatė negyvas avis, sutempė abu visas į durpyną, ir nusprendė, kad reikia bėgti, bet prieš tai dar sugalvojo pavakarieniauti. Pavalgę jau bėgs, bet kvailasis dar pasiėmė tvarto duris kaip algą. Naktį įlipo į eglę, kad žvėrys nesuėstų. Tuomet atėjo po ta egle žmogžudžiai, pasistatė puodą ir verdasi valgyti. O kvailasis užsinorėjo šlapintis ir paleido čiurkšlę tiesiai į puodą žmogžudžiams, tie pagalvojo, kad lietus. Tada jau nusilengvint kvailajam prisireikė ir vėl į puodą jiems varo, tie pagalvojo, kad kankorėžiai, išgraibė iš puodo ir toliau sau verda. Kvailasis nebeišlaikęs durų paleido jas, o žmogžudžiai išgirdę triukšmą pagalvojo, kad griūva dangus ir išsilakstė. Kvailasis nusileidęs iš eglės ėmė švilpauti, lašinius ragauti. Grįžo vienas žmogžudys pažiūrėti, gal šventųjų kokių iš dangaus nusileido, ir išgirdo, kad labai gražiai švilpauja. Kvailasis pasiūlė jam paploninti liežuvį, kad ir tas galėtų taip švilpauti. Nupjovė žmogžudžiui liežuvį ir tas rėkdamas nubėgo į mišką pas draugus, kurie pamatę, kad jis be liežuvio, ėmė bėgti galvodami, kad šventieji atsiveja. Taip ir liko visas žmogžudžių turtas broliams. TURINYS: Teksto 1997 m. redakcija
MOKSLINĖ KLASIFIKACIJA: FOLKLORISTIKA | TAUTOSAKA | SAKYTINĖ TAUTOSAKA | PASAKOJAMOJI TAUTOSAKA | PASAKOS | BUITINĖS PASAKOS TIPOLOGIJA: PASAKA: AT 1642, Kvailio pirkinys, [19; 95] TIPOLOGIJA: PASAKA: AT 1653 B, Broliai medyje, [52; 166] Atgal |