Knygadvario objektas
NUORODA: http://knygadvaris.lt/objektas.php?OId=7293 PAVADINIMAS: BsTB 2 192-88 Pasaka AT 922 – Apie riebų kunigą ir gudrą melninką PRIKLAUSO DUOMENŲ RINKINIUI: Jono Basanavičiaus tautosakos biblioteka: 2 tomas „Lietuviškų pasakų įvairių“ antroje knygoje spausdinama pasakojamoji tautosaka, užrašyta iš žemaičių, taip pat vidurio ir rytų aukštaičių. Apie 50 kūrinių paimta iš periodikos ir mažai žinomų leidinukų, o didžioji dauguma gauta iš keliasdešimties J. Basanavičiaus talkininkų – įvairių visuomenės sluoksnių, profesijų, skirtingo išsilavinimo žmonių. Knyga pradedama tekstais, užfiksuotais Žemaitijoje. 11 pasakų ir sakmių yra užrašęs rusų kalbininkas Aleksandras Pogodinas Kvėdarnos, Laukuvos ir keliose kitose atokesnėse apylinkėse. Skelbiama tekstų iš Varnių, Rietavo, Mosėdžio apylinkių, Telšių apskrities. 10 pasakų – iš daugybę tautosakos Raseinių apskrityje surinkusio Mečislovo Davainio-Silvestraičio knygelės „Patarlės ir dainos“ (1889). Gerokai į rytus, Pernaravoje (dab. Kėdainių raj.) keletą knygoje išspausdintų pasakų užrašė Jadvyga Juškytė, o piečiau, jau Seredžiaus apylinkėse, – Petras Virakas (Virikas). Vertingos medžiagos iš buvusios Šiaulių apskrities J. Basanavičiui atsiuntė kruopštus tautosakos rinkėjas Matas Slančiauskas, jo bendražygis Pranas Narvydas, taip pat „Laukiniu“ pasirašęs žmogus (ko gero, tai bus poetas Jonas Krikščiūnas-Jovaras). Puikių tekstų knygai gauta iš Aukštaitijoje, Pasvalio apylinkėje, gyvenusios Liudvikos Didžiulienės-Žmonos. Daugiau kaip šimtas „Lietuviškų pasakų įvairių“ antroje knygoje pateiktų kūrinių surinkta tuometinėje Zarasų apskrityje „Žvaigždės“ draugijos pastangomis. Nemaža dalis pasakų – iš Jūžintų apylinkių. Jas užrašęs Juozas Otonas Sirvydis.
Į šią knygą pateko daug klasikinio stiliaus grožį išlaikiusių pasakų. Kai kurios, perspausdintos mokykliniuose skaitiniuose, tapo tarsi lietuvių pasakų etalonais. Iš 250 į knygą sudėtų kūrinių kone pusšimtis – sakmės.
„Jono Basanavičiaus tautosakos bibliotekos“ antrą tomą parengė, skelbiamos medžiagos tekstologinio parengimo principus aptarė ir žodynėlį sudarė Kostas Aleksynas. Įvadą „Žemaičių ir aukštaičių pasakos Lietuviškų pasakų įvairių II tome“ ir paaiškinimus, nurodančius skelbiamos medžiagos vietą nacionaliniuose bei tarptautiniuose kataloguose, aptariančius jos gyvavimą Lietuvoje ir paplitimą kitose pasaulio tautose, taip pat pateikiančius kitus folkloristinius duomenis, parašė Leonardas Sauka. Tekstus „Aruoduose“ adaptavo, aprašė ir komentavo dr. Jūratė Šlekonytė, dr. Jurgita Macijauskaitė-Bonda 2010 metais pagal Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto ir VU Matematikos ir informatikos instituto bendrą projektą „Skaitmeninė Jono Basanavičiaus lietuvių tautosakos biblioteka (LieTa)“ (2008–2010, vadovė dr. Jūratė Šlekonytė). Asmenis „Aruodų“ Personalijų banke identifikavo ir aprašė Andželika Jakubynienė. Projektą parėmė Lietuvos mokslo taryba (sutarties nr. PMK-04/2010).
ANOTACIJA: Vienas kunigas, dar būdamas vikaru (kamendorium), buvo labai riebus. Kartą kunigaikštis kleboną ir vikarą pakvietė pas save. Jiems bevalgant, kunigaikštis vikaro paklausė, kodėl tas toks riebus. Kunigas atsakė, jog dėl to, kad neturi jokio rūpesčio. Kunigaikštis sumanė jam užduoti rūpestį. Liepė po trijų dienų atsakyti: kiek kunigaikštis vertas, ką jis galvoja ir kur pasaulio vidurys? Jei neatsakysiąs, tai būsiąs nubaustas. Kunigas, atsakymo nerasdamas, susirūpino ir nieko nebevalgė. Tame pačiame mieste gyveno drūtas malūninikas (melninkas). Matydamas, kad kunigas taip sublogęs, malūnininkas paklausė, kas jam yra? Kunigas viską papasakojo. Tada malūnininkas paprašė duoti savo drabužius ir, jais apsirengęs, nuėjo pas kunigaikštį. Malūnininkas atsakė, kad kunigaikštis vertas mažiau už tris dešimtis skatikų, nes žydai Kristų už tiek pardavę. Po to pasakė, kad pasaulio vidurys dvaro kieme, kur jis lazdelę įsmeigė. Tuo tarpu į klausimą, ką tas mąstantis, atsakė, kad kunigaikštis manantis, jog kalba su kunigu ir nežinantis, kad kalba su malūninku. Taip malūnininkas išgelbėjo kunigą nuo bausmės. TURINYS: Teksto 1995 m. redakcija
MOKSLINĖ KLASIFIKACIJA: TAUTOSAKA | SAKYTINĖ TAUTOSAKA | PASAKOJAMOJI TAUTOSAKA | PASAKOS | NOVELINĖS PASAKOS TIPOLOGIJA: PASAKA: AT 922, Karalius ir kunigas, [86; 19] Atgal |